Bewaar deze activiteit Verwijder deze activiteit
Alle activiteiten

Bezinningsprogramma Heel de aarde

01-10-2024 t/m 22-11-2024
Inspiratie

Mensen uit verschillende kerken in Nijmegen hebben hun zorg voor de aarde en hun zorgen over klimaatverandering omgezet in een bezinningsprogramma.

Het bevat drie soorten activiteiten:

• Bewustwording d.m.v. een lezing vanuit het Laudato-Si Instituut van de Radboud Universiteit en gesprekken over je eigen ecologische voetafdruk en de film ‘The letter’.
  • Bezinning o.a. in themavieringen en een landelijk rondreizende kunstexpositie.
  • Bewust doen met challenges voor thuis en o.a. een gezamenlijke vuilnisprikactie.

De opening van ‘Heel de aarde’ is  op vrijdagavond 4 oktober 19.30 in de Molenstraatkerk met een oecumenische vesper met muziek van jongerenkoor Les Etoiles. Van daaruit waaieren de gebedskaarsen uit naar een tiental kerken in Nijmegen. Na afloop is er koffie en ruimte om ideeën en tips over duurzaamheid en zorg voor de aarde uit te wisselen.

Het hele programma is te vinden op de poster en de pagina Activiteiten

Voor iedere dag van het project is een inspiratietekst te lezen

Inspiratieteksten

Bewust doen: challenges

In verschillende kerken kun je een flyer pakken waar 8 uitdagingen in staan en ze worden uitgedeeld bij de openingsviering. Je kunt de flyer ook hieronder downloaden.

Het is goed om stil te staan bij Heel de aarde, maar laten we ook echt iets doen. Uitdagingen zijn, zwerfvuil opruimen, een kunstwerk maken van afval, koken met restjes, de auto laten staan, je spullen hergebruiken, meedoen met of geven aan een sponsorloop, iets voor dieren in de buurt doen en dingen van dichtbij of op de klaasmarkt kopen.

Het challenges boekje en sponsorformulier kun je hier downloaden.